środa, 17 listopada 2010

Nazwiskowe nazwy producentów samochodów

Czas na przegląd branżowy. Pierwszy z nich będzie dotyczył nazw producentów samochodów. Wszystkich firm, które by za takie można uważać, są setki, więc ograniczę się do tych, które z różnych powodów są u nas szerzej znane.
Nie jest to może precyzyjne kryterium, ale wystarczy, żeby pokazać, co istotne. W celu ewentualnej weryfikacji albo też dla zaspokojenia potrzeb poznawczych pod tekstem podaję zbiór nazw uwzględnionych w tej analizie, a jest ich aż 54. Są to nazwy w formie obiegowej, nie pełnej i oficjalnej (np. Audi AG).
Już na pierwszy rzut oka widać rzecz charakterystyczną, której nie zauważymy na przykład w zbiorze nazw producentów żywności, a mianowicie wysoki odsetek nazw pochodzących od nazwisk, które stanowią prawie połowę. To chyba więcej niż w przypadku innych branż, ocena ta wprawdzie jest intuicyjna, ale z czasem uda się przeprowadzić odpowiednie porównania.
Oprócz nazw bezspornie „nazwiskowych”, np. Chevrolet, Opel, Rolls-Royce, są też nazwy powstałe w wyniku przekształcenia nazwisk. Przede wszystkim Toyota (od Toyoda), ale do tej grupy można włączyć nazwy będące specyficzną formą wykorzystania nazw osobowych: Audi, Alfa Romeo (tekst na ten temat w archiwum), Jeep, Lincoln, Mazda, Pontiac, Saturn.
A każda z tych nazw to dobry temat na następny tekst.

==========
Alfa Romeo, Audi, Aston Martin, Bentley, BMW, Buick, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Chrysler, Dacia, Daewoo, Daihatsu, Dodge, Ferrari, FIAT, Ford, Honda, Lamborghini, Hummer, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, Lada, Land Rover, Lancia, Lexus, Lincoln, Mercury, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Oldsmobile, Opel, Peugeot, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls-Royce, SAAB, Saturn, SEAT, Skoda, Smart, SsangYong, Subaru, Suzuki, Tata, Toyota, Volkswagen, Volvo.

Brak komentarzy: