Nazwy samochodowe od imion często mają przywoływać bogatsze skojarzenia niźli tylko imiennicze.
Alfa Romeo Giulia i Giulietta nawiązują do Szekspirowskiego Romea i Julii. Giulia to włoska forma tego imienia, Giulietta – jego zdrobnienie. Przykład pokazuje, że ważne są tylko powierzchniowe skojarzenia (legendarni kochankowie, wielka siła uczuć), zaś tragiczne zakończenie tej historii idzie w niepamięć. Nazwa, a też reklamy samochodu, wyraźnie pokazują, że jest on adresowany do kobiet.
Lancia Aurelia istniała w blasku skojarzeń ze złotem (pierwotne znaczenie imienia to «złota») i antykiem (Aurelianie to sławny ród starożytny). Chyba jednak nazwy pochodzenia łacińskiego mają ważniejsze z dzisiejszej perspektywy zalety, które się ujawnią, gdy się przyjrzymy nazwom Škody.
Blog o nazwach handlowych i firmowych (czyli o, fachowo mówiąc, chrematonimach). Teksty dotyczą pochodzenia nazw i ich użycia, np. wymowy, ortografii, odmiany, fortunności.
Co 2 dni nowy tekst! Tak powinno być w każdym blogu.
piątek, 20 stycznia 2012
środa, 18 stycznia 2012
Nazwy niekonieczne od imion
Źródło nazwy nie zawsze jest oczywiste, np. Catalina jest wprawdzie
hiszpańską formą imienia Katarzyna, ale jest też sporo takich nazw
geograficznych, była też sławna łódź latająca (sądzę, że Pontiac
świadomie nawiązywał do niej). Tenże samochód był w Kanadzie sprzedawany
pod nazwą Laurentian, co mogło być nawiązaniem do łacińskiego przydomka
Laurentius, od którego pochodzi imię Lawrence (nasze Wawrzyniec), mogło
też do nazw geograficznych, np. Gór Laurentyńskich (ang. Laurentian
Mountains) w Kanadzie.
Inna wątpliwość wiąże się z nazwą Daihatsu Mira (znanym także jako Cuore, Domino i Charade), ale chyba wątpliwe, żeby inspiracją było to słowiańskie imię.
Inna wątpliwość wiąże się z nazwą Daihatsu Mira (znanym także jako Cuore, Domino i Charade), ale chyba wątpliwe, żeby inspiracją było to słowiańskie imię.
poniedziałek, 16 stycznia 2012
Nazwy od imion
Nowy cykl o nazwach samochodów będzie dotyczyć tych, które pochodzą od imion. O niektórych była już mowa, teraz kontynuacja.
Współczesnych nazw „imiennych” mamy kilka: Alfa Romeo Giulietta, Dacia Logan, Renault Clio oraz jego/jej trójbryłowy wariant Thalia (1990–), Škoda Fabia (1999–), Škoda Octavia (1959–1979 i 1996–) i Škoda Laura (Octavia na rynku indyjskim), Subaru Stella (2006–).
W przeszłości zaś były: Alfa Romeo Giulia (1962–1978), Citroën Rosalie (1932–1938), GMC S-15 Jimmy (1983–2005), Lancia Aurelia (1950–1958), Lancia Phedra (2000–2008), Pontiac Catalina (1950–1981), Škoda Felicia (1994–2001).
Będziemy mieć wkrótce Renault Zoe.
Współczesnych nazw „imiennych” mamy kilka: Alfa Romeo Giulietta, Dacia Logan, Renault Clio oraz jego/jej trójbryłowy wariant Thalia (1990–), Škoda Fabia (1999–), Škoda Octavia (1959–1979 i 1996–) i Škoda Laura (Octavia na rynku indyjskim), Subaru Stella (2006–).
W przeszłości zaś były: Alfa Romeo Giulia (1962–1978), Citroën Rosalie (1932–1938), GMC S-15 Jimmy (1983–2005), Lancia Aurelia (1950–1958), Lancia Phedra (2000–2008), Pontiac Catalina (1950–1981), Škoda Felicia (1994–2001).
Będziemy mieć wkrótce Renault Zoe.
Subskrybuj:
Posty (Atom)