sobota, 1 października 2011

Bokser bez dachu

Boxer to w technice motoryzacyjnej pewien typ silnika. Mniejsza o szczegóły techniczne, ważne że stosuje go Porsche.
Roadster to samochód sportowy, dwumiejscowy, bez stałego dachu.
Jeśli jedno z drugim połączyć, powstaje Boxster.
Porsche Boxster.

czwartek, 29 września 2011

Porsz kajeński

Współcześnie Porsche zna 4 nazwy słowne. Pierwsza z nich – Carrera już została objaśniona. Następne dwie to Cayenne i Cayman. Niewątpliwie pojawiły się w głowie speca od reklamy, który tę głowę miał na karku. Nawiązują one do Carrery początkowymi literami i głoskami, a wnoszą dodatkowo dużo ostrego smaku i drapieżności;-)
Cayenne to stolica Gujany Francuskiej (po polsku Kajenna), która najlepiej jest w Polsce znana z przymiotnika kajeński, a ten występuje u nas najczęściej w wyrażeniu pieprz kajeński. Oznacza ono bardzo ostrą przyprawę, nie trzeba więc tłumaczyć, że jako nazwa luksusowego, sportowego i bardzo drogiego samochodu musi się sprawdzić.

wtorek, 27 września 2011

Carrera jak Ferrari

Gwoli ścisłości trzeba zaznaczyć, że samochody Porschego nosiły nazwy słowne wcześniej, już przed rokiem 2002, ale jako uzupełnienie cyfrowych. Co prawda były one przeważnie bardzo pospolite, np. 550 Coupe.
Najsłynniejszą nazwą firmy jest bez wątpienia Carrera, pojawiła się ona jako dodatkowe, mocno niesamodzielne określenie modelu 356, prawdopodobnie w roku 1963. Krótko potem wystąpiła jako uzupełnienie nazwy 911.
Nazwa Carrera z czasem się usamodzielniła, bo przecież brzmi jak Ferrari, a znaczy po hiszpańsku «wyścig». Czy nazywając samochód sportowy, można chcieć czegoś więcej?

niedziela, 25 września 2011

Najpierw cyfrowo, potem słownie

Samochody Porsche od niedawna nazywają się słownie i efektownie, ale tradycją firmy jest nazywanie trzycyfrowe.
Najpierw były 356, 550 i 597, a potem już nazwy zawsze zaczynały się od dziewiątki. O 356 wiadomo, że był to kolejny numer projektu, nad którym pracował Ferdynand Porsche. Sens późniejszych liczb jest trudniejszy do objaśnienia, można jednak przypuszczać, że dziewiątka wykazała atrakcyjność jako „liczba najwyższa”. Cyfra środkowa oznacza, jak można sądzić, kolejny model, choć nie jest to jasne, końcowa zaś na ogół liczbę cylindrów w silniku.
Z czasem jednak, jak już wspomniałem, Porsche zaczęło nazywać samochody słownie i efektownie.