piątek, 25 listopada 2011

Škoda zmienia repertuar nazw

Współczesne marki samochodów firmy ułożyć można w 2 grupy: 1) nazwy tradycyjne, czyli Octavia, Rapid i Superb, 2) nazwy nowe, tzn. Citigo, Fabia, Roomster (w wersji dostawczej nazywa się Praktik) i Yeti.
Nazwy tradycyjne powstawały raczej bez określonego klucza, chociaż 2 pochodzą od imion żeńskich (Octavia, Felicia). Nowe nie mają go tym bardziej, jest nazwa od imienia (Fabia), jest od wyrazu pospolitego oznaczającego tajemniczą postać (Yeti). Są też nazwy będące wymyślnymi połączeniami słów angielskich, nazwa Roomster powstała z połączenia angielskich wyrazów room «pokój» i roadster «rodzaj nadwozia samochodu», zaś Citigo z wyrazów city «miasto» i go «iść, jechać, ruch».

środa, 23 listopada 2011

Škoda nawiązuje do tradycji

Nazwy Škody wyróżniają się jeszcze jedną cechą: pojawiają się i wracają, a poza nią żaden producent samochodów nie odświeża tak chętnie nazw swoich produktów. W szczegółach wygląda to tak: model Rapid pojawił się najpierw w latach 30., potem w 90., Octavia współczesna nazwę bierze z modelu z końca lat 50., Superb pojawił się najpierw w roku 1934, ponownie zaś w 2001. Nieprodukowana już Felicia pojawiła się 2 razy wraz z Octavią, a Rapid właśnie się odrodził na rynku indyjskim (w Europie znany był przed wojną).
Nazwami, których firma nie chciała reaktywować, są Sagitta, VOS i Popular.

poniedziałek, 21 listopada 2011

Škoda się waha

Samochody pod marką Škoda są na rynku od 1924, ponieważ w tym roku Emil Škoda kupił firmę samochodową Laurin&Klement, produkującą automobile już od 20 lat.
L&K nazywali swoje samochody najpierw literowo (A, B, C, potem w sposób mieszany, np. MK6, a wreszcie w cyfrowy, np. 105). Ten ostatni sposób przejmuje Škoda, z czasem (w poł. lat 30.) pojawiają się nazwy cyfrowo-słowne, np. 420 Rapid, a następnie Superb 4000. Później przez kilkadziesiąt lat nazwy techniczne (tzn. cyfrowe) ścierają się z poetyckimi (słownymi). Po škodach 1200, 440 pojawiają się Felicia i Octavia. Potem jest m.in. Škoda 105, po niej zaś Garde i Rapid. I wreszcie, zakończywszy w roku 1990 produkcję modeli 135 i 136, firma przyjmuje obyczaj słownego nazywania samochodów.