piątek, 19 listopada 2010

Co tu jest do słuchania?

Do nazw firmowych o wyjątkowo ciekawej etymologii należy Audi. Źródłem jest łacińskie słowo audi, które znaczy... «słuchaj». Tajemnica tej nazwy tkwi w nazwisku założyciela firmy Augusta Horcha. Pierwotnie jego przedsiębiorstwo budowy automobili nazywało się Horch, z czasem, po różnych perturbacjach biznesowych, założyciel opuścił tę firmę i założył nową. Nie mógł jednak dalej korzystać z tamtej nazwy, więc obmyślił inną.
Horch to po niemiecku rozkaźnik od horchen «nasłuchiwać», czyli słuchaj, a po łacinie to będzie audi.
Można jeszcze spytać, czemu logo przedstawia 4 pierścienie. Można tu się doszukiwać aluzji do 4 kół, które samochody zwykle mają, ale prawdziwa przyczyna jest inna. Z czasem firmy Horch, Audi oraz jeszcze dwie inne założyły spółkę Auto Union (1932-65). Każdy przyzna, że cztery połączone pierścienie to piękny symbol spółki 4 przedsiębiorstw.

środa, 17 listopada 2010

Nazwiskowe nazwy producentów samochodów

Czas na przegląd branżowy. Pierwszy z nich będzie dotyczył nazw producentów samochodów. Wszystkich firm, które by za takie można uważać, są setki, więc ograniczę się do tych, które z różnych powodów są u nas szerzej znane.
Nie jest to może precyzyjne kryterium, ale wystarczy, żeby pokazać, co istotne. W celu ewentualnej weryfikacji albo też dla zaspokojenia potrzeb poznawczych pod tekstem podaję zbiór nazw uwzględnionych w tej analizie, a jest ich aż 54. Są to nazwy w formie obiegowej, nie pełnej i oficjalnej (np. Audi AG).
Już na pierwszy rzut oka widać rzecz charakterystyczną, której nie zauważymy na przykład w zbiorze nazw producentów żywności, a mianowicie wysoki odsetek nazw pochodzących od nazwisk, które stanowią prawie połowę. To chyba więcej niż w przypadku innych branż, ocena ta wprawdzie jest intuicyjna, ale z czasem uda się przeprowadzić odpowiednie porównania.
Oprócz nazw bezspornie „nazwiskowych”, np. Chevrolet, Opel, Rolls-Royce, są też nazwy powstałe w wyniku przekształcenia nazwisk. Przede wszystkim Toyota (od Toyoda), ale do tej grupy można włączyć nazwy będące specyficzną formą wykorzystania nazw osobowych: Audi, Alfa Romeo (tekst na ten temat w archiwum), Jeep, Lincoln, Mazda, Pontiac, Saturn.
A każda z tych nazw to dobry temat na następny tekst.

==========
Alfa Romeo, Audi, Aston Martin, Bentley, BMW, Buick, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Chrysler, Dacia, Daewoo, Daihatsu, Dodge, Ferrari, FIAT, Ford, Honda, Lamborghini, Hummer, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, Lada, Land Rover, Lancia, Lexus, Lincoln, Mercury, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Oldsmobile, Opel, Peugeot, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls-Royce, SAAB, Saturn, SEAT, Skoda, Smart, SsangYong, Subaru, Suzuki, Tata, Toyota, Volkswagen, Volvo.

poniedziałek, 15 listopada 2010

Od 1.0 do 7

Na początku Windows nazywał się poczciwie, był 1.0, 2.0, a też 3.0 i 3.1! Wzrost widocznie nie przedstawiał się imponująco, więc następne w serii były 95, 98 i 2000, dzięki czemu każdy mógł po latach uzmysłowić sobie, jak stary ma system operacyjny. Jeśli tylko skłoniło go to do kupna nowszego, przyznawał rację marketingowcom z Microsoftu.W roku 2000 był też Windows Me, wprawdzie Me to zasadniczo skrót od Millennium Edition, ale dwuznaczność była niewątpliwie zamierzona (me znaczy «ja, mnie, mi»).
Kolejna wersja, XP, ma nazwę pochodzącą od angielskiego słowa experience, czyli «doświadczenie, doznanie». Od trzech lat w użyciu jest Vista, co znaczy «widok, panorama, perspektywa».
Były jeszcze nazwy wersji profesjonalnych NT (skrót od New Technology) i Server, która nie wymaga tłumaczenia.
Najnowsza wersja z jakiegoś powodu nosi nazwę cyfrową 7, a następna ma podobno nazywać się 8. Ostatnio znowu Windows nazywa się poczciwie.