piątek, 23 grudnia 2011

Morskie nazwy samochodów

Ze świata mieszkańców wód mamy niewiele nazw markowych, ale należało się spodziewać, że istnieje jakaś czterokołowa Barracuda, dwuosobowa wprawdzie, za to ogromna maszyna firmy Plymouth z lat 1964–1974.
Płaszczki też są dobrym materiałem na nazwę, do tej rodziny należą manty. Opel produkował Mantę w latach 1970–1988. Chevrolet zaś sprzedawał Corvette pod nazwą Sting Ray (1963–1967) i Stingray (1969–1976). Stingray to płaszczka właśnie.
Od czasu, gdy Hemingway napisał Starego człowieka i morze, wyjątkowo dobrym materiałem na nazwę jest pewna ryba z rodziny żaglicowatych. Rambler (później też AMC) Marlin był produkowany w latach 1965–1967.
W tym zakresie możliwości są znaczne, podpowiadam nowe nazwy angielskie, a polskie dopowiadam, bo można je wykorzystać nawet w USA. Samochody sportowe mogą się nazywać Bellona (Belona), Sailfish (żaglica). Dla SUV-ów dobre by były Shark (Rekin), Dolphin (Delfin). Vany aż się proszą o nazwy Whale (Wieloryb) oraz (Kaszalot) Sperm Whale;-)

środa, 21 grudnia 2011

Końskie nazwy aut

Niepodobna, żeby pojazd dysponujący moc mierzoną w koniach mechanicznych, nie nosił jakiej końskiej nazwy. Znamy więc kilka takich nazw, wszystkie oczywiście z USA.
Najmniej znany u nas jest Dodge Charger, choć w różnych wersjach występuje on na rynku amerykańskim od 1964 roku. Jego nazwa oznacza konia bojowego, najzręczniej byłoby ją oddać słowem rumak. Niech więc będzie Dodge Rumak, choć samochód jest sportowy.
W tym samym mniej więcej czasie pojawił się Ford Bronco (produkowany do 1996 roku), po amerykańsku wielki SUV, o sylwetce niezbyt odpowiadającej nazwie, bo Bronco to nieujeżdżony, a więc dziki, koń.
Bronco to też synonimem mustanga, a Mustang to jedna z najsławniejszych nazw motoryzacyjnych. Ford produkuje ten model od 1964 roku, co oznacza, że trwały w tamtym czasie wyścigi na końską nazwę samochodu. W tym wypadku nazwa doskonale odpowiada sportowemu charakterowi auta.
Na końcu trzeba wymienić model Forda, który nazwę wziął od łaciatego konia, a więc nazywał się Pinto (1970–1980). Miał on brata bliźniaka marki Mercury o nazwie Bobcat «ryś».

poniedziałek, 19 grudnia 2011

Włoski pająk

Z nazw owadzich nie da się pominąć Spidera/Spydera, czyli Pająka. Jest to nazwa z tego samego szeregu co coupé, sedan itp., a więc pierwotnie wyraz pospolity oznaczający rodzaj nadwozia, który występuje jako część nazw złożonych, np. Peugeot 406 Coupé, rzadziej jako nazwa samodzielna, np. Hyundai Coupé. Spider było pierwotnie słowem oznaczającym lekki pojazd konny, później samochód bez dachu. Od kabrioletów, które są sedanami bez dachów, spidery (po angielsku zwane roadsterami) różnią się tym, że ich nadwozia są projektowane jako otwarte.
Wyraz ten pojawia się najczęściej w nazwach samochodów włoskich, choć były też m.in. Chevrolet Monza Spyder, Mitsubishi Eclipse Spyder, Porsche 550 Spyder. Taka pisownia jest preferowana na rynku anglojęzycznym, zapewne aby osłabić niepożądane skojarzenia.
Najbardziej znany samochód o tej nazwie? Alfa Romeo Spider.