piątek, 23 września 2011

911

Firma Porsche coś ok. roku 1960 rozpoczęła projekt 901, zmierzając do opracowania samochodu sportowego.
Projekt ten, jak już dziś wiadomo, udał się nadzwyczajnie, poza jedynym chyba wyjątkiem. Trzeba było zmienić nazwę.
W jednym z ostatnich postów pisałem, że Peugeot zastrzegł sobie zero pośrodku trzycyfrowej nazwy,. Zastrzegł sobie i się o to upomniał. W tym wypadku konflikt został szybko rozwiązany.
W ten sposób: 911.
Kto się zna na samochodach, wszystko już pojmuje.

środa, 21 września 2011

-er

Peugeot produkuje też samochody pod nazwami literowymi. Są to przede wszystkim samochody użytkowe. Najmniejszy jest Bipper, którego nazwa prezentuje się ładnie w mowie i w piśmie, ale jej pochodzenie trudno ustalić. Prawdopodobnie ma się kojarzyć z angielskim wyrazem clipper (polska forma kliper), którym w XIX w. nazywano rodzaj szybkiego żaglowca o zastosowaniach kurierskich.
Następne nazwy z tej serii to: Partner, Expert, Boxer. Raczej nie wymagają objaśnienia etymologicznego i semantycznego, ale warto zauważyć pewną konsekwencję słowotwórczą: wszystkie na końcu mają -er.

poniedziałek, 19 września 2011

Nazwy z zerami pośrodku

Czas na Peugeota. Należy on do tych, którzy preferują nazywanie cyfrowe. Jest w tym metoda, bo zasadniczo cyferki są trzy.
Pierwsza oznacza model wedle metody praktykowanej np. przez BMW, a więc im wyższa cyfra, tym większy samochód.
Trzecia cyfra oznacza kolejną generację tego modelu.
A pośrodku jest zero.
To środkowe zero podobno jest nawet zastrzeżone prawnie. Minivany mają nazewnictwo oparte na tej samej zasadzie, ale pośrodku dwa zera.
Są też peugeoty z nazwami niecyfrowymi, ale o tym następnym razem.